Bereik Facebook-posts 30 minuten na plaatsing het grootst

Het bereik van een Facebook-bericht is in de eerste 30 minuten nadat die geplaatst is het grootst. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Social Media-bureau Socialbakers. Het is dus essentieel om de juiste plaatsingstijd te bepalen voor het genereren van een optimaal bereik.

Analyseer je doelgroep

In de eerste 30 minuten na plaatsing vindt volgens Socialbakers zo’n 50 procent van de interactie met de fans plaats. 80 procent van de interactie met de fans gebeurt in de eerste 180 minuten na plaatsing. Socialbakers stelt dat het belangrijk is om inzicht te creëren in het Social Media-gedrag van de Fans op Facebook.

Experimenteer

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Bepalen wanneer de beste tijd is om een bericht te plaatsen is mogelijk door te experimenteren op verschillende tijdstippen en het bereik daarvan te analyseren. Dat kan door gebruik te maken van de standaard Facebook-statistieken of betaalde diensten die bedrijven zoals Socialbakers aanbieden.

Posten op het juiste moment

De meest voor de hand liggende tijd om een bericht te plaatsen is zo rond 12.00 uur en 18.00 uur (de momenten tijdens de lunch en na werktijd waarop veel Facebook-gebruikers inloggen om de berichten van de dag door te nemen). Echter is dit geen garantie voor succes. Een andere mogelijkheid is het plaatsen van een bericht in de ochtend aan het begin van de kantooruren of ’s avonds na het acht uur journaal.

Sponsor succesvolle posts

In het geval een bericht goed scoort, is het een aanrader om deze te promoten via een Facebook Sponsored Story. Het is raadzaam om ervoor te zorgen dat de berichten die via deze weg ondersteund worden wel iets opleveren in de vorm van likes of leads door een duidelijke ‘call to action’ te verwerken in de boodschap.

Delen

Maak gebruik van andere kanalen zoals Twitter om het bereik van de Post op Facebook verder te vergroten.

Ga ook Social met Buro N11

Buro N11 betrokken bij de Social Media projecten van merken zoals Renault, Nissan, Triumph Motorcycles en Suzuki. Informeer vrijblijvend naar wat wij voor uw bedrijf op het gebied van Social media kunnen betekenen.